تقویت مو

تقویت مو

ریزش مو یک نگرانی مشترک بین اقایان و بانوان است. دلایل گوناگونی وجود دارد که می تواند این تغیرات را بوجود بیاورد. از ژنتیک و کمبود ویتامین گرفته تا تغییرات هورمونی. البته برخی عوامل پزشکی نظیر بیماری تیروئید نیز می تواند عامل کم پشتی یا ریزش مو بشود.باید بگوییم که هیچ راه حل جادویی برای رشد مو وجود ندارد. اما تحقیقات نشان داده که شاید گیاهان بتوانند به کاهش سرعت ریزش مو یا در برخی مواقع رشد مو کمک بکنند.به هرحال این تحقیقات بر روی حیوانات صورت گرفته است و زمانی قابل اطمینان خواهد بود که علم جدید تاثیر خود را بر انسان نشان بدهد.اطلاعات خود را راجع به چگونگی درمان های گیاهی افزایش داده تا بتوانید به رشد موی خود کمک کنید. حتما قبل از استفاده از هرگونه داروی گیاهی با پزشک خود صحبت کنید خصوصا زمانی که ریزش موی شما به دلیل عوامل بیماری است. در زیر به مهمترین و متداول ترین روش هایی می پردازیم که از طریق آن ها می توانید موهای خود را تقویت کنید.

روغن موی گیاهی

روغن مو یا همان تقویت کننده مو ترکیبی از عصاره های گیاهان مختلف است که در یک روغن پایه و اصلی که حامل انهاست میکس شده اند. برخی از این تقویت کننده ها شامل چندین عصاره گیاهی و روغن حامل میشوند. تعدادی از این روغن های حامل مشهور هستند و برای ساخت تقویت کننده مو از انها استفاده میشود. در زیر بهترین روغن های گیاهی برای رشد مو را مشاهده می کنید:

روغن نارگیل
روغن بادام
روغن گردو
روغن زیتون
روغن معدنی
روغن جوجوبا(گیاه بومی قاره امریکا)
روغن جوانه گندم

در ادامه تعدادی از گیاهانی را که از عصاره انها در تقویت کننده مو استفاده می شود را معرفی میکنیم.

هیبیسکوس چینی
هیبیسکوس چینی یک بوته همیشه سبز و خوردنی است. اگرچه به خاطر لرزان بودنش معمولا از ان برای ساخت چای استفاده میشد. محققان بر این باورند که هیبیسکوس باعث تحریک فولیکول ها افزایش سایز انها و افزایش رشد مو می شوند
براهمی یا باکوپا مونیری. براهمی یک گیاه خزنده است که در طب پزشکی ایورودا در شبه قاره هند استفاده میشود. این گیاه حاوی الکوئیدها است که تصور میشود پروتئین های مسئول رشد مو را فعال میکند

تریداکس پروکامبنتس
تریداکس پروکامبنتس که به عنوان گیاه دکمه کتی نیز شناخته میشود. گیاهی خزنده است که در طب ایورودا هم استفاده میشود و از خانواده گل افتابگردان است. این گیاه با داشتن انتی اوکسیدان به خودی خود باعث رشد مو میشود و میتوان با دیگر گیاهان نیز ترکیب کرد.

جاتامانسی
جاتامانسی بوته ای کوچک است که ساقه های زیرزمینی ان متواند سرعت رشد مو را افزایش دهد. نشان داده شده که افرادی که به خاطر شیمی درمانی به بیماری الوپسی مبتلا شده اند می توانند از ان برای رشد سریعتر مو استفاده کنند

جینسینگ
جینسینگ گیاهی بسیار قدیمی که کاربردهای مختلفی دارد. از جمله جلوگیری از ریزش مو. برخی بر این باورند جنسینگ با داشتن ساپونین ها که در مهار کردن ردوکتاز ۵آ نقش دارند میتوانند مو را به رشد کردن تشویق کنندساپونین نوعی انزیم است که برای ریزش موی اقایان مورداستفاده قرار می گیرد

چگونه از روغن های تقویت مو استفاده شود؟
بعضی از روغن های مو طوری طراحی شده اند که به عنوان شامپو و حالت دهنده مورد استفاده قرار گیرند پس حتما حواستان به دستورالعمل شرکت تولید کننده باشدبرچسب روی محصول شما را راهنمایی میکند که برای استعمال کردن مرطوب کردن یا خشک کردن استفاده شود. با دست های تمیز روغن را مستقیما بر پوست سر ماساژ دهید و هنگام شستشو نیز مستقیما پوست سر را تمیز کنید

اگر موهایتان بلند و ضخیم باشند، خواه بخواهید موهایتان را ببندید یا آنکه آنها را باز بگذارید، در هر صورت ، همه مدل موها برای شما عالی به نظر خواهند رسید. در نتیجه بیشتر خانم ها به دنبال راهی برای مراقبت از موهایشان هستند.

مطمئنا زیبایی مو به ظاهر کلی فرد کمک می کند و تاثیر گذار است. البته به این معنی نیست که شما لازم باشد پول بسیاری برای خرید محصولات گران قیمت یا انجام درمان های پر هزینه بدهید. در واقع روش های طبیعی بسیاری وجود دارند که می توانند به ضخیم شدن مو های شما کمک کنند. این روش های طبیعی بی خطر و ارزان تر هستند. در ادامه چند ترکیب طبیعی به شما برای داشتن مو هایی ضخیم تر و براق تر کمک کنند:

تخم مرغ برای تقویت مو

تخم مرغ منبع بسیار عالی پروتئین می باشد که برای رشد موها ضروری است. کافی است یک یا دو تخم مرغ را شکسته و کاملا با هم مخلوط کنید و هم بزنید. سپس آن را بر روی موهای خود بمالید. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سرتان را با آب ولرم بشورید. می توانید این کار را ۲ تا ۳ مرتبه در هفته تکرار کنید.

روش دیگر این است که زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذا خوری روغن مویی که استفاده می کنید و دو قاشق غذا خوری آب، مخلوط کنید. هفته ای یک بار پوست سر خود را با استفاده از این ترکیب ماساژ دهید.

بیشتر بدانید : راه های تقویت مو، برای تقویت مو چی بخوریم؟

تقویت مو با 5 روش طبیعی

آب پرتقال برای تقویت مو

آب پرتقال برای سر و مو ها بسیار مفید است. آب پرتقال به خلاص شدن از شوره و چربی پوست سر کمک می کند. شما می توانید مخلوطی از آب پرتقال و پوره سیب ( که با اندازه یکسان با یکدیگر مخلوط شده اند ) را یک مرتبه در هفته به مو های خود بزنید. این مخلوط را به مدت نیم ساعت بر روی سر نگه داشته و سپس آن را بشویید.

روش دیگر این است که آب پرتقال و روغن زیتون با مقدار مساوی مخلوط کنید. این مخلوط را پیش از استفاده کمی گرم کرده و سپس بر روی مو های خود بمالید. آن را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی سر نگه داشته و سپس بشویید.

همچنین می توان از خمیر پوست پرتقال برای تقویت مو ها نیز استفاده کرد.

تقویت مو با 5 روش طبیعی

تخم کتان برای تقویت مو

تخم کتان منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. تخم کتان برای درمان مشکلات مو از جمله موهای نازک و شکننده، بسیار موثر هستند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که سه قاشق تخم کتان را در آب به مدت پنچ روز خیس کنید و سپس محلول بدست آمده را مستقیما با استفاده از پنبه بر روی پوست سر خود بمالید. بگذارید این محلول به مدت ۱۰ دقیقه بر روی سرتان بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

علاوه بر آن می توانید تخم کتان آسیاب شده را برای افزایش رشد مو ها، به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

تقویت مو با 5 روش طبیعی

آمله یا انگور هندی برای تقویت مو

انگور هندی یا آمله تاثیر شگفت انگیزی بر روی مو ها دارد. برای تهیه کردن یک معجون برای مو فقط کافی است که قاشق غذا خوری آمله خشک شده را در دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل بجوشانید و مخلوط بدست آمده را صاف کنید. سپس پوست سر خود را با این مخلوط ماساژ داده و پس از یک روز آن را بشویید.

علاوه بر آن شما می تواند آب را همراه با پودر آمله یا آمله خشک جوش بجوشانید و آن را بر روی موهای خود بمالید و پس از آن با آب بشویید. خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد التهاب و ضد ریزش مو آمله، موهای شما را ضخیم و پر پشت می کند.

تقویت مو با 5 روش طبیعی

آووکادو برای تقویت مو

آووکادو منبع غنی از ویتامین های آ، ب و ای است. به علاوه آوکادو برای مرطوب کردن مو ها به طور طبیعی بسیار مناسب است. ماساژ دادن پوست سر با پوره مخلوط موز و آوکادو می تواند به رشد و ضخیم شدن مو ها کمک کند. مخلوط تهیه شده را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی سرتان بگذارید و سپس آن را به خوبی بشویید و از نرم کننده مناسب برای مو های خود استفاده کنید.

بنابراین شما می توانید با استفاده از این محصولات طبیعی، مو های خود را محکم تر و ضخیم تر کرده و آن ها را سالم نگه دارید.

تقویت مو با 5 روش طبیعی

پماد از عصاره چندگیاهی
پماد گیاهی که بعضا ضماد هم گفته میشود. از ترکیب گیاهان با یک روغن مثل چربی پشم . نفت خام. ژلاتین و اب استفاده میشوددیگر اجزا شامل موم عسل یا کره کاکائو میشود پماد های چند گیاهی معمولا حاوی چندین عصاره مختلف گیاهان است.

تعدادی از انواع گیاهان به کار برده شده در پمادهای چندگیاهی
انگور فرنگی یا گوس بری. در طب ایورودا استفاده داشته . که از ان برای تقویت و رشد مو استفاده میشده. همچنین حاوی چندین انتی اکسیدان است.

گوتوکولا
گوتوکولا یکی از معروف ترین گیاهان ایووردیک هست. تصور بر این است که به رشد طولی و تحریک رشد ان کمک میکنداحتمالا با افزایش جریان خون به سمت پوس سر این کار را میکند.

الوئه ورا
الوئه ورا یک گیاه گرمسیری و رایج و مشهور است که برای درمان سوختگی و مشکلات هاضمه شناخته شده است که میتواند شرایط پوست سر را سلامت و تحت مراقبت قرار دهد تا رشد مو در فضای سالم رخ دهد.

ریحان مقدس
ریحان مقدس گیاهی خوشبو و انطباق پذیر با شرایط جوی مختلف که به خاطر ویژگی های درمانی خود مشهور است این گیاه شاید بتواند مانع ریزش مویی که بر اثر شوره و خارش سر یا تغییرات سطح هورمون ها ایجاد شده کمک بکند.

نحوه استفاده از پماد چندگیاه
پماد چندگیاهی معمولا باید مستقیما برپوست سر اعمال بشود. با دست های تمیز بر روی پوست سر ماساژ داده شود تا حدی که دستور العمل محصول تعیین کرده جذب شود

کرم های گیاهی
کرم های گیاهی نیز همچنین از اب و عصاره های تزریق شده تشکیل شده اندالبته انها اب بیشتر و روغن کمتری نسبت به پمادهای گیاهی دارند و براحتی جذب پوست میشوند

برخی از گیاهان مورد استفاده در کرم های تقویتی برای رشد مو

کتان غول پیکر
کتان غول پیکر گیاهی پراکنده و ایورودیک که بر اساس داستانی در سال ۲۰۰۸ این گیاه با مهار انزیم ردوکتاز ۵آ به درمان الوپسی به وجود امده بر اثر هورمون های استروئید کمک میکند.

سیب تلخ گیاهی کویری و میوه دار
سیب تلخ گیاهی کویری و میوه دار درواقع خمیر میوه خشک شده است که برای درمان ریزش مو به کار میرودسیب تلخ حاوی گلیکوزیدها است که ترکیبات ان رشد مو را اغاز میکند

گل محبوبه شب یا یاس شب
گل محبوبه شب یا یاس شب. این بوته گل کوچک بومی منطقه اسیای جنوبی است. در تحقیقات سال ۲۰۱۶ باعث اغاز رشد مو در موش ها شد و میتواند درمقابل بیماری الوپسی هم موثر باشد.

نحوه استفاده
با دست های تمیز,بر اساس دستورالعمل شرکت تولید کننده کرم را بر روی پوست ماساژ دهید یا از ریشه تا سر مو را کرم بمالید

ژل های گیاهی

ژل های گیاهی حاوی عصاره های گیاهی هستند که در یک ژل قرار میگیرند. انها معمولا روغن ندارند.

گیاهان مورد استفاده در ژل های گیاهی برای رشد مو

فنوگریک
فنوگریک این گیاه از خانواده نخود است. یک ادویه مشهور اشپزی با خاصیت رشد دادن مو. براساس تحقیقات سال ۲۰۰۶ عصاره بذر این گیاه با تعدیل ریزش مو به بهبودی حجم و ضخامت مو در اقایان و بانوان کمک میکند.

بلاذز
بلاذز گیاهی است که در حوالی منطقه هیمالایا می روید و در طب ایورودیک و سیدها به رشد مو کمک میکند تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان اثرگذاری و سلامت ان نیاز است

نحوه استفاده از ژل های تقویتی
با دستانی تمیز ژل را روی سطح پوست ماساژ دهید یا ان را از ریشه تا نوک مو را استعمال کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.