عواملی که باعث سینوزیت می شود

عواملی که باعث سینوزیت می شود

سینوزیت,بیماری سینوزیت,سینوزیت در بارداری,علائم سینوزیت,درمان سینوزیت,درمان سینوزیت با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سینوزیت,سینوزیت را چگونه درمان کنیم,سینوزیت در کودکان,سینوزیت در بزرگسالان,سینوزیت در نوزادان,سینوزیت در بهار,سینوزیت در تابستان,سینوزیت در پاییز,سینوزیت در زمستان,آشنایی با سینوزیت,همه چیز در مورد سینوزیت,سینوزیت واگیردار است,سینوزیت و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سینوزیت

عواملی که باعث سینوزیت می‌شود

به گزارش بی اس ام اس علاوه بر عواملی مانند آلرژی‌ها، سرماخوردگی، عفونت‌ها و نقص سیستم ایمنی که ممکن است هر فردی را مستعد ابتلا به سینوزیت کند، اختلالات آناتومیک و ساختار سینوس‌ها نیز در ابتلا به سینوزیت نقش دارد، همان‌طور که می‌دانید سینوس‌ها حفراتی توخالی در اطراف بینی هستند که توسط مجاری باریکی به داخل بینی راه دارند و از این طریق، ترشحات داخل سینوس‌ها را به‌وسیله مژک‌های مخاط تنفسی به داخل بینی تخلیه می‌کنند.هر علتی که باعث شود دهانه تخلیه سینوس‌ها به بینی تنگ یا بسته شود (این علت می‌تواند انحراف تیغه بینی، پولیپ و بزرگی شاخک‌های بینی و… باشد) باعث تجمع ترشحات در سینوس‌ها می‌شود و به‌دنبال آن سینوزیت و عفونی شدن این بخش از بدن رخ می‌دهد.آلرژی نیز یکی از عواملی است که باعث تورم و بسته شدن دهانه سینوس‌ها می‌شود و سینوزیت آلرژی را به‌وجود می‌آورد. گاهی دیده شده یک سینوزیت چرکی روی یک سینوزیت آلرژی سوار می‌شود و سیر بیماری را بدتر می‌کند. بنابراین گاهی تنها مصرف دارو برای درمان آن کفایت نمی‌کند بلکه دخالت‌های جراحی نیز لازم خواهد بود. مانند جراحی لوزه سوم، پولیپ و انحراف بینی و آندوسکوپی سینوس.آلودگی هوا: هوای آلوده معمولا از ذرات مولکولی بزرگ تشکیل شده که در مخاط گیر افتاده و ممکن است واکنش آلرژیک و التهاب مخاط را در پی داشته باشد.شنا کردن: شنا کردن در آب حاوی کلر، باعث می‌شود مژک‌های مخاط بینی و سینوس‌ها ضعیف شوند و در نتیجه تخلیه ترشحات بخوبی صورت نگیرد. همچنین کلر باعث التهاب مخاط بینی می‌شود و فرد را مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی می‌کند.سیگار کشیدن: دود سیگار حرکت طبیعی مژک‌ها را کند یا متوقف می‌سازد و با جمع شدن ترشحات در سینوس‌ها، عفونت و التهاب به‌وجود می‌آید.ضعف سیستم ایمنی بدن:ضعف سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی مانند شیمی‌درمانی یا بیماری ایدز نیز فرد را مستعد ابتلا به سینوزیت می‌کند.عفونت دندان‌ها: انتشار عفونت دندان‌های فک بالا نیز می‌تواند باعث سینوزیت فکی شود.سندرم کارتاژنر: افراد مبتلا به این سندرم، در واقع دارای مژک‌های مخاط تنفسی بی‌حرکت هستند. کودکانی که از این مشکل رنج می‌برند، مرتب دچار سینوزیت و عفونت‌های شدید ریوی و گوش می‌شوند و به طور کلی تمام مخاط تنفسی آنها درگیر این مشکل است. متاسفانه تاکنون درمان قطعی که کارکرد مژک‌های آنان را به حالت طبیعی برگرداند وجود نداشته است.

عواملی که باعث سینوزیت می شود

رفلاکس: رفلاکس یا برگشت اسید معده از عواملی است که فرد را مستعد به سینوزیت می‌کند. رفلاکس اگر به هنگام خواب اتفاق بیفتد و میزان برگشت اسید معده نیز زیاد باشد، اسید وارد حفره بینی می‌شود و ایجاد التهاب می‌کند. این التهاب باعث بسته شدن دهانه سینوس‌ها می‌شود و سینوزیت رخ می‌دهد.پروسه درمان در انواع سینوزیت‌ها یکی است ولی چنان که بیماری طول کشید و به درمان پاسخ نداد نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر مانند عکس رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی یا آندوسکوپی است. سی‌تی‌اسکن یکی از روش‌های تشخیصی اولیه قابل اعتماد است و به کمک آن علاوه بر تشخیص دقیق سینوزیت، چنانچه مشکل دیگری مانند تومور نیز وجود داشته باشد مشخص می‌شود.

منبع:jamejamonline.ir

عواملی که باعث سینوزیت می شود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.